Om 10.00 uur hebben alle gasten hun vakantiehuisje verlaten en dan start een grote verantwoordelijkheid voor schoonmaakbedrijf CSU Leisure Service. Zij zorgen namelijk voor de schoonmaak van meerdere bungalowparken en tijdens wisseldagen is het topdrukte. Met name tussen 10.00 en 15.00 uur, als het CSU team in recordtempo weer alle gebruikte huisjes schoon en fris moet opleveren. De volgende gasten komen immers al om 15.00 uur. Een bijzondere situatie, waarin alle betrokkenen flink onder druk staan om in korte tijd samen een indrukwekkend resultaat te bereiken.
De CSU groepsleiders controleren op deze drukke wisseldagen ieder ongeveer 30 bungalows en ze sturen 4 of 5 schoonmaakmedewerkers aan. Keukenkastjes soppen, stofzuigen onder het bed, prullenbakjes legen, niets mag vergeten worden. Groepsleiders staan behoorlijk onder druk tijdens deze hectische uren, waarin alles in één keer en goed moet gebeuren. Die hoge werkdruk leidt gemakkelijk tot irritaties en een ongeduldige stijl van leidinggeven. Geen tijd voor complimenten, wel voor kritiek. Met als gevolg een negatieve werksfeer en knorrige medewerkers. ‘Scherp op schoon’ krijgt dan ineens een heel andere betekenis.
Maar hoe doorbreek je zo’n neerwaartse spiraal?
Tientallen bungalows schoonmaken in slechts 5 uur tijd. Dat is niet niks. Hoe pak je deze lastige klus het beste aan: een goede werksfeer behouden én alle huisjes op tijd schoon krijgen voor de volgende gasten? Wat werkt wel en wat kun je als leidinggevende beter achterwege laten?
UL-Team heeft eerst maar eens goed geluisterd naar CSU en het probleem in kaart gebracht. In samenspraak met de betrokken CSU projectmanagers heeft UL-Team een speciaal programma van 3 dagdelen ontwikkeld.
In deze maatwerk training kregen groepsleiders praktische handvatten aangereikt om op een positieve, duidelijke manier deze pittige wisseldagen tot een goed einde te brengen.
Welke ingrediënten kwamen aan bod? Onder andere het sturen van medewerkers door het verschil te leren tussen een incident en een structureel probleem – vergeet de medewerker één keer de keukenkastjes schoon te maken of wordt dit regelmatig vergeten? Ook heldere werkinstructies en positieve feedback behoorden tot de onderwerpen, net als een interactief ochtendgesprek voeren. Krachtig optreden en praktische handvatten voor direct succes, dat is het doel geweest van deze speciale training.
Met deze ingrediënten heeft een groepsleider nu de vaardigheden om zijn/haar medewerkers positief aan te sturen en kan iedereen met een goed gevoel aan de slag. Een compliment op z’n tijd doet wonderen voor de werksfeer én het resultaat!
Ook de objectleider nam deel aan de training, om het teamgevoel en het borgen in de praktijk te versterken. Op die manier kreeg hij of zij het beste inzicht of het geleerde op de juiste manier in de praktijk werd gebracht. Tijdens de training gingen we nog een stapje verder om medewerkers en groepsleiders blijvend te helpen: we vroegen alle deelnemers om een persoonlijk ontwikkelplan in te vullen. En natuurlijk zorgden we ook voor opvolging. Na 2 of 3 maanden kreeg iedere groepsleider nog een paar uur persoonlijke begeleiding van onze trainers. Allemaal op de bungalowparken zelf. Want direct resultaat zien van je inspanningen is toch het mooist?
UL-Team traint altijd op de praktijk. Door deze praktijkgerichte aanpak konden de groepsleiders meteen de geleerde handvatten toepassen. Zo zagen ze ook direct het effect: hun schoonmaakmedewerkers bloeiden op en waren op positieve wijze veranderd in hun werkhouding. Omdat we alle trainingen op de bungalowparken zelf uitvoerden was teambuilding van de betrokken groepsleiders en objectleiders nog een mooi bijkomend resultaat.
Na een paar maanden kwamen onze trainers terug op de parken voor de training-on-the-job begeleiding. Ze hoorden alleen nog maar enthousiaste verhalen. Zó motiverend voor alle betrokkenen: projectleiders, objectleiders en medewerkers!
En… hoe heerlijk dat gasten nu weer kunnen rekenen op een schoon, fris huisje om 15.00 uur.
Deze training vond plaats in de zomer van 2017 en nog steeds heeft CSU de topdrukte prima onder controle.