“Het opleiden van facilitaire medewerkers volgt hetzelfde patroon als het reguliere onderwijs: tijdens de zomervakantie wordt er nauwelijks opgeleid. Terwijl er juist deze weken verschillende situaties zijn, die om specialistische kennis en extra aandacht vragen, zoals het inwerken van vakantiekrachten of uitvoeren van periodieke werkzaamheden. Aan de andere kant is de zomerperiode bij uitstek geschikt om doelgericht aan de slag te gaan en biedt deze periode juist tijd en ruimte om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen”, prikkelt Belinda Dekkers, directeur van UL-Team facilitaire opleidingen.
UL-Team is specialist in facilitaire opleidingen op het gebied van catering, schoonmaak, logistiek en receptiediensten. “Wij werken, samen met jou, aan de blijvende ontwikkeling van jouw facilitaire vakmensen en hun leidinggevenden. Investeren in medewerkers bevordert een betere inzetbaarheid en verhoogt het rendement van de organisatie”, kondigt de facilitair opleider op haar nieuwe website aan.
Optimale uitvoer van zomerprojecten
“De zomer lijkt een rustige periode, omdat bij veel organisaties minder medewerkers aan het werk zijn. Toch is de zomer voor facilitaire bedrijven ieder jaar weer een uitdaging, omdat er andere werkzaamheden worden uitgevoerd en er met veel tijdelijke krachten gewerkt wordt”, weet Belinda. Ze onderbouwt het met een voorbeeld en een oplossing: “Zo vindt er op scholen vaak periodiek werk plaats, zoals het vloeronderhoud. Een training op de werkvloer helpt medewerkers om op veilige en effectieve wijze dit onderhoud met machines uit te voeren.”
De praktijk leert dat bij de facilitaire diensten veelal tijdelijke medewerkers aan het werk zijn. Een goed inwerkprogramma is dan noodzakelijk om medewerkers snel en breed inzetbaar te krijgen. “Een korte introductietraining zorgt ervoor dat medewerkers zich zeker voelen, waardoor ze beter en meer werk uitvoeren. Maar ook een workshop voor de leidinggevende over het ontwikkelen van een introductieprogramma en het geven van instructie kan een eyeopener zijn”, vertelt Belinda uit ervaring.
Investeren in nieuwe vaardigheden
Een andere mogelijkheid is om deze rustige zomerperiode te gebruiken voor een korte training, waarin vaardigheden worden geleerd die medewerkers tijdens hun werk goed kunnen gebruiken. Denk aan timemanagement, gastvrij werken, gesprekstechnieken, verzuimbegeleiding of ergonomisch werken. Korte trainingen van 1 of 2 dagdelen, gericht op een specifiek onderwerp. Belinda tot slot: “Ook voor praktische trainingen biedt de zomer mogelijkheden, zoals een vakopleiding schoonmaak. De opleiding duurt dan geen 5 weken, maar hooguit 1 tot 2 weken. Intensief, maar binnen 2-3 weken heeft jouw medewerker het diploma in handen.”
Dit artikel is geplaatst door het Schoonmaakjournaal.