Met een training on the job kun je precies dat leren, wat je echt nodig hebt. Dat ondervonden twee facilitair medewerkers van verschillende organisaties. Het is hun taak om het schoonmaakcontract te begeleiden bij de uitvoering, maar zij misten praktische schoonmaakkennis. Bestaande schoonmaakopleidingen duren te lang en sluiten onvoldoende aan. Schoonmaakadviesbureau CSG constateerde deze leemte en zocht contact met Kaleidon partner UL-Team. Een individuele training op locatie was het resultaat.
Schoonmaakadviesbureau CSG constateerde samen met de facilitair manager van de betreffende organisatie, dat de medewerker die belast is met toezicht op de operationele uitvoering van het schoonmaakcontract, de kennis miste over schoonmaak en controle ervan. Uiteraard kan de consultant van het adviesbureau of facilitair manager zelf de betreffende medewerker ‘bijpraten’, maar de vraag is of dit voldoende effect geeft. Daarom legde CSG deze vraag voor aan Kaleidon partner UL-Team.
Op basis van de vraag stelde UL-Team een individuele training samen: een combinatie van een E-training schoonmaak en 2 sessies training on the job. De E-training schoonmaak vormt de basis en heeft als voordeel dat de medewerker zelf kan bepalen, wanneer en waar hij de cursus doet.
De daaropvolgende training on the job sessies betekenen meer dan uitleg geven. De trainer zet tijdens deze sessies specifieke didactische technieken in, om de deelnemer de nieuwe kennis te laten ‘toepassen’.
Voordelen hiervan zijn:
1. Naadloze aansluiting van inhoud bij de leervraag van de deelnemer.
2. Snelle vertaalslag van theorie naar praktijk, want in dit type training ligt de nadruk op ‘doen’ in plaats van ‘luisteren en toekijken’.
3. Directe feedback: de deelnemer krijgt direct terugkoppeling van de trainer op hetgeen hij/zij doet.
De prijs van een individuele training lijkt in vergelijking tot standaard aanbod duurder. Maar als je tijdsbesteding en resultaat meerekent, is een training on the job veel effectiever en daarmee een waardevolle en goede investering.
Navraag bij beide medewerkers leert dat ze deze aanpak als ‘zeer waardevol en leerzaam’ hebben ervaren. Ze voelen zich gesterkt in kennis en vaardigheden op het schoonmaakvlak. Ze hebben precies datgene geleerd, wat ze echt nodig hebben. Ook hun facilitair managers zijn tevreden over het resultaat en zien de groei terug bij hun medewerkers.
Op deze manier laat Kaleidon zien, hoe zij door de samenwerking van de individuele Kaleidon bedrijven – CSG en UL-Team – precies dat kan geven, waar de klant behoefte aan heeft.