UL-Team 10 jaar!

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de facilitairbrede opleidingsorganisatie 10 jaar. Een mooi moment voor reflectie. Vanwege alle maatregelen rondom het coronavirus is de viering naar een later tijdstip uitgesteld.

Laat medewerkers groeien

Want wat heeft het einde tijdperk van monopolie in vakopleidingen gebracht? Meer opleiders, meer opleidingen, meer toekomst voor de schoonmaakbedrijven en schoonmakers? “Trainen met effect is de missie van UL-Team. Opleiden gaat niet om subsidie, maar om talentontwikkeling. Het is belangrijk om je medewerkers waarde mee te geven, om ze te laten groeien.” Een exclusief gesprek met directeur/mede-eigenaar Belinda Dekkers.

Opleiden is rode draad

“Waar de liefde voor het opleiden is ontstaan? Opleiden is de rode draad door mijn hele werkzame leven. Ik begon met een HR-functie in de transportbranche, met opleiden in m’n takenpakket. Vervolgens ging ik bij ISS Cleaning Services werken als HR projectmanager. In mijn functie merkte ik dat trainen steeds belangrijker werd. Ik zei toen: ‘Ik wil het er niet bij doen, maar als zelfstandige functie, anders valt het net naast het bordje’. Er zijn namelijk altijd andere zaken belangrijker. Ik mocht me bij ISS volledig gaan focussen op Training & Development. Eerst voor Cleaning Services daarna breed voor ISS Facility Services. In de avonduren volgde ik een studie Opleidingskunde om meer bagage te hebben voor het vak van opleiden. Een leerzame tijd waarin ik veel leerde. Bijvoorbeeld op welke wijze zet je wat in en waarom? En waarom werkt het ene beter dan het andere? Natuurlijk kun je bouwen op je levens- en werkervaring, maar een theoretische onderbouwing is heel belangrijk.”

Inzicht in het schoonmaakvak

“In 2014 ben ik voor mezelf begonnen met mijn bedrijf BClair. Vanuit deze rol werkte ik samen met Ron (Ron van der Meijden is grondlegger van UL-Team, red.), en ontwikkelde en verzorgde opleidingen voor UL-Team. Bijvoorbeeld managementmodules over omgaan met weerstand, herkennen en voorkomen van verzuim en het houden van een goed klantgesprek. In deze periode volgde ik zelf ook de basisopleiding Schoonmaken. Pas dan kun je goed voelen wat er gebeurt op de werkvloer om vervolgens de stap naar middenkadertrainingen te kunnen maken. Dit heeft mij nog meer inzicht gegeven in het vak schoonmaak.

Zelf aan het roer

Ron naderde zijn pensioen en vroeg me of ik interesse had om het stokje over te nemen.” In oktober 2015 nam Belinda UL-Team van Ron over en werd directeur en mede-eigenaar. “Er lag al een mooie basis aan diverse schoonmaakopleidingen en een paar communicatietrainingen. Ik kreeg de kans om het verder te verdiepen. Meer middenkader en meer facilitair breed. Dus ook schoonmaak, gastvrijheid, Nederlandse taal, duurzame inzet, veiligheid, catering. In alles wat we doen, houden we vast aan trainen met effect. Dit jaar hebben we ons trainingsaanbod verbreed naar thuiszorg. We lopen voorop. Uiteraard volgen we de ontwikkelingen in de markt en samen met onze klanten ontwikkelen we op maat modulaire trainingen.”

Subsidie of effect?

Kwaliteit, betrokkenheid, betrouwbaar en maatwerk merken klanten van UL-Team aan als typische kenmerken. Belinda: “Op een vrije markt wordt veel meer gekeken naar de behoeftes in de markt. Men kijkt niet alleen meer naar wat er te krijgen is in een opleidingsmarkt. Iedereen is ondernemer geworden, men is actiever. Dat is gunstig voor het tarief, de creativiteit. In de schoonmaak koopt men altijd op prijs. Wij willen zo goed mogelijk opleiden én kwaliteit bieden. Dus hebben schoonmaakbedrijven de keuze: ga je voor de cao of ga je voor het effect van klanttevredenheid vergroten? Ik weet nog goed toen ik bij UL-Team begon met m’n klantgesprekken bij schoonmaakbedrijven, de eerste vraag was vaak: zit er subsidie op? Voor mij een eyeopener. Daardoor ben ik goed gaan kijken naar de bedoeling van trainingen.”

Samen met 27 trainers

In 10 jaar groeide UL-Team uit naar een directieteam met twee eigenaars, een backoffice van twee dames en een kring van 27 trainers. “Korte lijnen, we weten alles van onze klanten, we weten wat er bij hen speelt, en een ieder heeft z’n eigen contactpersoon; dat typeert UL-Team.” En dat zal ook zou blijven, als we naar Belinda luisteren. “Over 5 jaar zal er in de markt minder veranderd zijn dan gehoopt. Schoonmaak blijft mensenwerk. Je zult in processen en manieren moeten veranderen. Dat is voor het werk super belangrijk. De mensen liggen niet voor het oprapen, dat weten we ook. Nu het coronavirus zo op speelt, is er opeens paniek als er niet goed wordt schoon gemaakt. Trainen met effect, onze missie. Opleiden blijft een hartstikke mooi en belangrijk vak!”

 

Dit artikel is op 23 maart gepubliceerd door Schoonmaakjournaal.