Hoe gastvrij ben jij voor je omgeving?

Vandaag is het de dag van de gastvrijheid. Goed om daarbij stil te staan, want een gastvrije ontvangst kan voor mensen heel belangrijk zijn.
Hoe gastvrij ben jij voor jouw gasten, collega’s of medewerkers? Wat doe jij, zodat iemand zich prettig voelt? Hoe tover je een glimlach op het gezicht van de ander?

ULTeam gastvrij werken WEB

Wat is gastvrij werken eigenlijk?
Gastvrij werken betekent iets extra’s doen voor de ander. Het is de persoonlijke noot die jij geeft aan jouw manier van werken. Je maakt er een groot verschil mee, als jij de ander welkom kunt laten voelen.

Gastvrij werken zit hem in zoveel kleine dingen. Je kunt bijvoorbeeld afspreken met je collega’s, dat jullie andere pandbewoners altijd even groeten, de deur voor ze openhouden en je materialen niet laten slingeren. Zulk goed gedrag vormt de basis van gastvrij werken.

Er bestaan vaste regels over het gedrag van medewerkers in het bijzijn van gasten. Denk aan glimlachen, groeten en de gast aankijken. Dit is zo’n beetje de 1.0 versie van gastvrij werken. Maar gastvrij werken kan zoveel méér zijn.

Gastvrijheid 2.0
Gastvrij werken gaat altijd over het prettige gevoel dat je de ander geeft. Een gevoel van welkom zijn. Dat is de 2.0 versie. Het lastige, maar ook mooie is dat hier geen vast recept voor is. Je kunt op veel verschillende manieren invulling geven aan een gastvrije houding. Echt gastvrij werken – dus 2.0 – betekent oprechte aandacht aan de gast geven. Dit vergt inlevingsvermogen en inschatten wat de ander nodig heeft.

Want wat bij de ene gast een welkom gevoel geeft, kan bij de andere gast juist irritatie opwekken. Zo kun je de één blij maken met een praatje over het weer, terwijl de andere gast een dergelijk praatje juist irriteert, omdat hij denkt: ‘schiet op, ik moet nog zoveel doen!’.

Verwachtingen: vijfsterren hotel of tankstation?
Gastvrij werken is dus heel persoonlijk en gaat daardoor over veel meer dan gezamenlijke gedragsafspraken. Ook de verwachting van de gast heeft ermee te maken of een ander jouw aanpak als gastvrij ervaart. Zo hebben gasten van een vijfsterren hotel een veel hogere verwachting van gastvrijheid dan iemand die bij de kassa staat van een tankstation.

Verwachtingen overtreffen
Wat gastvrij is, wordt dus in hoge mate bepaald door de omgeving waarin de gast zich bevindt. En dat inzicht biedt zoveel kansen! Want juist in een omgeving waar de verwachting van de gast niet zo hoog is, kun jij alle verschil maken door jouw gastvrije houding. Zo overtref je de verwachtingen en maak je een onvergetelijke indruk.

Gastvrij werken kun je leren – bij UL-Team!
Gastvrij werken gaat dus over hoe jij het verschil kunt maken in jouw omgeving. Een treffend voorbeeld is dit filmpje. Hier zie je goed hoe eenvoudige zaken een groots effect kunnen hebben. Door dingen net even anders aan te pakken, kun je een ander een zeer plezierig gevoel geven. In welke omgeving dan ook!
Meer weten over gastvrij werken in jouw organisatie? Volg dan een UL-Team training. Mail  je vraag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. l of bel 0345-544800 voor meer informatie.

“Persoonlijk en betrokken, dat is UL-Team, facilitaire opleidingen en trainingen

Interesse?

Om deze cursus te reserveren bel nu:

0345 544816


of vul hieronder uw gegevens in en wij bellen u terug


Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
Meld u nu aan!
Volg-ons-op-Linkedin-button