Hoe gastvrij ben jij voor je omgeving?

Vandaag is het de dag van de gastvrijheid. Goed om daarbij stil te staan, want een gastvrije ontvangst kan voor mensen heel belangrijk zijn.
Hoe gastvrij ben jij voor jouw gasten, collega’s of medewerkers? Wat doe jij, zodat iemand zich prettig voelt? Hoe tover je een glimlach op het gezicht van de ander?

ULTeam gastvrij werken WEB

Wat is gastvrij werken eigenlijk?
Gastvrij werken betekent iets extra’s doen voor de ander. Het is de persoonlijke noot die jij geeft aan jouw manier van werken. Je maakt er een groot verschil mee, als jij de ander welkom kunt laten voelen.

Gastvrij werken zit hem in zoveel kleine dingen. Je kunt bijvoorbeeld afspreken met je collega’s, dat jullie andere pandbewoners altijd even groeten, de deur voor ze openhouden en je materialen niet laten slingeren. Zulk goed gedrag vormt de basis van gastvrij werken.

Er bestaan vaste regels over het gedrag van medewerkers in het bijzijn van gasten. Denk aan glimlachen, groeten en de gast aankijken. Dit is zo’n beetje de 1.0 versie van gastvrij werken. Maar gastvrij werken kan zoveel méér zijn.

Gastvrijheid 2.0
Gastvrij werken gaat altijd over het prettige gevoel dat je de ander geeft. Een gevoel van welkom zijn. Dat is de 2.0 versie. Het lastige, maar ook mooie is dat hier geen vast recept voor is. Je kunt op veel verschillende manieren invulling geven aan een gastvrije houding. Echt gastvrij werken – dus 2.0 – betekent oprechte aandacht aan de gast geven. Dit vergt inlevingsvermogen en inschatten wat de ander nodig heeft.

Want wat bij de ene gast een welkom gevoel geeft, kan bij de andere gast juist irritatie opwekken. Zo kun je de één blij maken met een praatje over het weer, terwijl de andere gast een dergelijk praatje juist irriteert, omdat hij denkt: ‘schiet op, ik moet nog zoveel doen!’.

Verwachtingen: vijfsterren hotel of tankstation?
Gastvrij werken is dus heel persoonlijk en gaat daardoor over veel meer dan gezamenlijke gedragsafspraken. Ook de verwachting van de gast heeft ermee te maken of een ander jouw aanpak als gastvrij ervaart. Zo hebben gasten van een vijfsterren hotel een veel hogere verwachting van gastvrijheid dan iemand die bij de kassa staat van een tankstation.

Verwachtingen overtreffen
Wat gastvrij is, wordt dus in hoge mate bepaald door de omgeving waarin de gast zich bevindt. En dat inzicht biedt zoveel kansen! Want juist in een omgeving waar de verwachting van de gast niet zo hoog is, kun jij alle verschil maken door jouw gastvrije houding. Zo overtref je de verwachtingen en maak je een onvergetelijke indruk.

Gastvrij werken kun je leren – bij UL-Team!
Gastvrij werken gaat dus over hoe jij het verschil kunt maken in jouw omgeving. Een treffend voorbeeld is dit filmpje. Hier zie je goed hoe eenvoudige zaken een groots effect kunnen hebben. Door dingen net even anders aan te pakken, kun je een ander een zeer plezierig gevoel geven. In welke omgeving dan ook!
Meer weten over gastvrij werken in jouw organisatie? Volg dan een UL-Team training. Mail  je vraag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. l of bel 0345-544800 voor meer informatie.

“Persoonlijk en betrokken, dat is UL-Team, facilitaire opleidingen en trainingen

Sponsoring "Het Beterboek"

Sponsor logo BeterBoekSinds 2016 verzorgen we voor alle schoonmaakmedewerkers van het Franciscus Gasthuis in Schiedam, schoonmaak- en hospitality opleidingen. Onze betrokkenheid met deze organisatie en haar medewerkers heeft ertoe geleid, dat we graag het maatschappelijke zorgproject "BeterBoek" financieel ondersteunen. Dit "BeterBoek" krijgen alle kinderen die opgenomen of behandeld worden in het Franciscus Gasthuis & Vlietland gratis uitgereikt!
 
Een ziekenhuisopname is immers voor een kind een ingrijpende gebeurtenis. Zeker voor heel jonge kinderen. Een goede voorbereiding en begeleiding kunnen veel angst en onzekerheid wegnemen. Het BeterBoek helpt hierbij.
Bureau Méteau heeft dit jaar voor het Franciscus Gasthuis & Vlietland de volgende uitgaven verzorgt: Het BeterBoek opnameboek voor kinderen van 3-6 jaar, Het BeterBoek opnameboek voor kinderen van 6-9 jaar, Het BeterBoek "kleur mijn ziekenhuisopname" en Het BeterKleurBoek.

Aan wie geef jij vandaag een compliment?

compliment UL-Team trainerVandaag is het nationale complimentendag. Een mooie gelegenheid om een compliment te geven aan een persoon uit je directe (werk-)omgeving. Zoals je collega, omdat die spontaan een kop koffie voor je haalt.

Een echt compliment betekent persoonlijke aandacht en waardering. Het maakt de ander blij, dat zijn/haar werk of gedrag wordt opgemerkt. Een compliment motiveert enorm en versterkt het zelfvertrouwen! En juist dit laatste kunnen schoonmaakmedewerkers goed gebruiken.

Tijdens onze leidinggevende en gastvrijheidstrainingen zet UL-Team de kracht van complimenten in. Het is namelijk een fantastische manier om medewerkers te waarderen voor hun inzet en hen positieve energie te geven. Het complimentenspel in onze trainingen is favoriet. Niet alleen voor de deelnemers, want ook de trainer kan de complimentenregen zeer waarderen!

Meestal worden we aangesproken op datgene wat niet goed gaat. Maar gewoon even zeggen, dat je  de ander waardeert voor zijn/haar werk, gebeurt te weinig. Terwijl het zo fijn is, als een leidinggevende speciaal benadrukt, dat hij/zij het zo waardeert, dat je bijvoorbeeld altijd zo vriendelijk bent voor de gasten. Positieve psychologie!

Kortom: een compliment is een hele eenvoudige manier om te laten zien, dat jij oog hebt voor de kwaliteiten en inzet van jouw medewerkers. Maak er alleen geen sandwich van, door kritiek te verstoppen tussen twee complimenten. Op deze wijze ontkracht je juist het effect. Medewerkers weten dan namelijk snel, dat er na jouw leuke opmerking een ‘maar’ komt.

Hoe geef je een echt compliment?

  • geef je compliment in de ik-vorm. Daarmee geef je aan dat het jouw persoonlijke mening is.
  • maak je compliment concreet. Dus benoem precies wat de ander zo goed heeft gedaan. Dank je wel zeggen is geen compliment.
  • zorg voor verrassing. Geef een compliment op een onverwacht moment. Dan pas laat je echt zien, dat je het gedrag van de ander opmerkt en waardeert.

 

Kleine moeite, groots effect! Dus aan wie in jouw omgeving geef jij vandaag een compliment? Zelf aan het werk met de kracht van een compliment? Volg dan een UL-Team training. Mail  je vraag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 0345-544800 voor meer informatie.

     

Interesse?

Om deze cursus te reserveren bel nu:

0345 544816


of vul hieronder uw gegevens in en wij bellen u terug


Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
Meld u nu aan!
Volg-ons-op-Linkedin-button